taidekoulu ilo ja inspiraatio

Taiteen aakkosia

Ajatuksia, vinkkeja, ideoita ja opastuksia taiteesta, taiteen tekemisestä ja taiteen opettamisesta.

Pinterest ja OPS – mikä ohjaa kuvataiteen opetusta?

Kuvataidetehtävien suunnittelu

Mistä kaikkialta ideat kuvistunneille tulevat? Ainakin osittain kollegoilta, netistä, somesta, Facebook-ryhmistä, omilta kouluajoilta, muista oppiaineista ja tietystikin vanhasta tutusta Pinterestistä.

Tämä kirjoitus sai inspiraationsa siitä, että törmään jatkuvasti opettajiin, jotka eivät ole varmoja opettavatko oikeita asioita kuvataidetunneilla ja usein nolostelevat omaa Pinterestiin pohjautuvaa suunnitteluaan.

Toisaalta opettajat ovat ylpeitä oppilaidensa hienoista tuotoksista, joita Pinterest-mallien pohjalta on syntynyt, mutta samaan aikaan he ovat epävarmoja oman opetuksensa tasosta. Siinä, että luokassa syntyy hienoja kuvistöitä ei ole mitään nolosteltavaa, päinvastoin. Niistä saa ihan reilusti olla ylpeä, olipa taustalla mikä hyvänsä mallikuva!

Tässä kirjoituksessa pohdin peruskoulun kuvataidetehtävien ja -oppituntien suunnittelua, mistä tehtäväideat saavat usein alkunsa ja mitä oikeastaan opetetaan.

Lopuksi annan vinkkejä kuinka voit suunnitella vaihteeksi kuvataiteen tehtäviä, jotka ovat sinun omia ideoitasi, eivätkä jonkun toisen tekemiä tehtäviä.

Pinterest on monelle kuvataidetta opettavalle luokanopettajalle ja erityisluokanopettajalle ehtymätön inspiraation lähde. Sieltä löytyy valtavasti kauniita, toimivia ja innostavia ideoita ja mallikuvia kuvataidetunneille.

Mutta mitä tapahtuu, jos koko opetuksen suunnittelu tapahtuu Pinterestissä? Unohtuuko silloin se, mitä meidän oikeasti pitäisi opettaa – ja miksi?

Kun kuvataiteen opetuksen suunta määräytyy pitkälti Pinterestin tai somevideoiden ideoiden mukaan, vaarana on, että opetussuunnitelma jää taka-alalle. Silloin emme ehkä enää mieti, mihin tavoitteeseen työ liittyy, mitä taitoja se kehittää, tai miten oppilaan osaamista arvioidaan.

Pinterestin ja instagram-reelsien avulla saattaa toki tulla opetettua sellaista, mitä ei muuten tulisi mieleen opettaa – ja se on hyvä asia! Mutta jos kaikkialla maailmassa lapset tekevät samoja “Pinterest-töitä”, kulttuurinen monimuotoisuus kaventuu.

On surullista ajatella, että eri maiden koulujen seinillä roikkuu täsmälleen samanlaisia maalauksia, piirroksia ja askartelutöitä. Se yksipuolistaa ja köyhdyttää kulttuuria pitkällä aikavälillä.

Onko Pinterest-suunnittelu totaalisen huono juttu?

No, ei todellakaan. Hyvistä ideoista ei tarvitse tuntea huonoa omaatuntoa. Pinterest on loistava apuväline, kunhan opetuksen perusta on kunnossa.


Kuten kaikki opettajat tietävät, kaiken tulisi lähteä opetussuunnitelmasta.

Miksi se on niin vaikeaa? Kuvataiteessa on 11 tavoitetta opetussuunnitelmassa. Lue ne!

Haasteena on, että opetussuunnitelma koetaan vaikeasti ymmärrettäväksi ja luokanopettajille kaikkien opetettavien aineiden opetussuunnitelman lukeminen sekä sisäistäminen on raskasta ja työlästä.

Haasteena on myös, että kuvataiteen opetukseen ei ole enää kunnollisia, ajantasaisia oppikirjoja tai opettajan oppaita. Moni opettaja on jäänyt yksin suunnittelun kanssa, eikä täydennyskoulustusta ole juurikaan tarjolla. Siksi on tärkeää tietää, miten rakennat omat kuvataidetunnit niin, että OPS toteutuu – helposti ja hallitusti.

Juuri tätä käyn läpi Kuvista koulumateriaaleilla -verkkokurssilla, jonka olen tehnyt luokanopettajille ja erityisluokanopettajille. Siellä opetan yksinkertaisen tavan, jolla pääset OPSin tavoitteista suoraan käytännön kuvistehtäviin – ja varmistat, että jokainen tavoite tulee tavalla tai toisella toteutetuksi.

Kuvataideluokan liitutaululla ohjeita ja tehtäviä. Väriympyrän ohjeet lyhyesti 7.lk oppilaille. Taidejulisteita ja akvarellitöitä kuviluokan seinällä.

Kuvassa arkinen tilanne minun kuvisluokastani ja ohjeita liitutaululla.

Tähän väliin yksi erittäin hyvä kuvisopettajien yhteistyössä tekemä materiaalipankki:

Koulukuvis -sivustolta löytyy paljon vinkkejä, ohjeita, aiheita, tekniikoita ja valmiita tehtäviä kuvataiteen opetukseen. Kannattaa tutustua sivustoon!

Kuvataiteen opetussuunnitelma – opettajan työkaluna

Kuvataiteen opetusta suunnitellessa opetussuunnitelman pitäisi olla tärkein työkalu. Sen tavoitteet määrittävät, mitä ja miksi opetetaan – ja niiden pohjalta syntyvät oppimistehtävät eli kuvistyöt.

Moni opettaja kuitenkin tunnistaa tilanteen, jossa opetuksen suunnittelu lähtee sieltä täältä haalituista ideoista, kauniista kuvistöistä, joita on nähty jossain tai kollegalta saadusta vinkistä, eikä sieltä OPSin tavoitteista. Mutta jos haluamme opettaa ja arvioida tasapuolisesti, suunnittelun on aina lähdettävä opetussuunnitelman tavoitteista ja alkuun on hyvä tutustua myös arviointikriteereihin. Arviointikriteereistä löytyy selkeää materiaalia Titta Suvannon Kuviskortit- blogista. Niitä materiaaleja itsekin käytän.

Miksi OPSin arvioinnin kriteerit pitäisi katsoa jo suunnitteluvaiheessa?

Jokainen kuvataidetunnin tehtävä, harjoitus ja projekti palvelee jotakin tavoitetta.
OPS kertoo, mitä taitoja ja valmiuksia haluamme oppilaiden kehittävän, ja tehtävät ovat välineitä näiden tavoitteiden saavuttamiseen. Opetussuunnitelma kertoo myös mitä missäkin oppiaineessa arvioidaan.

Tavoitteet myös ohjaavat sisältöjen valintaa: mitä materiaaleja käytetään, millaisia kuvia tutkitaan ja miten oma kuvailmaisu kehittyy. Ja taas kerran tavoitteet kertovat mitä arvioidaan. Sellaisia asioita ei arvioida mitä ei löydy opsin tavoitteista.


Paikallisissa opetussuunnitelmissa voi olla omia painotuksia eri vuosiluokka-asteilla, joten oman kunnan tai koulun OPS kannattaa tarkistaa – sieltä voi löytyä tärkeitä tarkennuksia, jotka jäisivät huomioimatta, jos lukee vain valtakunnallisia perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita.

Vesipisteet kuvataideluokassa. Tiskipöydälle unohtuneet vesivärit ja lojuvat siveltimet ovat aerkea koulun kuvisluokassa. Taidejulisteita ja taidekortteja luokan seinällä ja kaappien ovissa.

Vesivärit, siveltimet ja maalipaletit hujan hajan oppilaiden jäljiltä kuvisluokkani tiskipöydällä.

Ovenkahvapedagogiikkaa ja suunnitelmallisuutta

Me kaikki opettajat tiedämme, että suunnitelmat muuttuvat lennosta. Se on osa ammattitaitoa ja luovuutta!
Kuka meistä ei olisi joskus päättänyt vasta opehuoneesta luokkaan kävellessä, mitä tunnilla tehdään?

Kun hallitset oppiaineen hyvin, pystyt improvisoimaan turvallisesti. Ja kun hallitset sen todella hyvin, suunnittelu kevenee luonnostaan. Mutta jos tavoitteesi on, ettei tunteja tarvitsisi enää suunnitella lainkaan – kannattaa pysähtyä hetkeksi miettimään, mitä kaikkea silloin saattaa jäädä huomioimatta.

Inspiraatiota omista kokeiluista ja toisten taiteesta – oman tien löytäminen

Itse saan parhaat ideani usein omasta taiteellisesta työskentelystäni sekä taidenäyttelyissä käymisestä.


Näyttelyissä käydessä inspiroidun usein jostain teoksesta ja alan miettiä, miten sen voisi tuoda kouluun sopivaksi tehtäväksi.


Otan kuvia näyttelyistä, näytän niitä oppilaille, kerron jostain taiteilijasta ja hänen työstään. Samalla välitän tietoa myös itsestäni ja näytän, että taiteeseen voi suhtautua uteliaasti ja henkilökohtaisesti. Annan elävän esimerkin.

Kaikki oppilaat eivät pääse taidenäyttelyihin – eivät koulun, eivätkä perheen kanssa – joten opettajan omat kokemukset ovat korvaamattomia.

Esimerkkinä kokemus joidenkin vuosien takaa...

Esimerkkinä kokemus joidenkin vuosien takaa. Kävin lyhyen ajan sisällä kahdessa eri näyttelyssä, joissa molemmissa oli pieniä, nopeasti tehdyn näköisiä ja luonnosmaisia muotokuvia ripustettuna ryhmäksi seinälle. Toisen näyttelyn työt olivat ripustettuna kulmaukseen kahdelle seinälle.

Sain niiden näyttelyteosten pohjalta idean ja toteutimme koulussa oman version: mustalla musteella tehtyjä omakuvia, jotka yhdessä muodostivat näyttävän kokonaisuuden (kuvat mustavalkoisista mustetöistä seinällä).

Tekniikka, mallin katsominen piirtäessä, kasvojen mittasuhteet ja ripustuksen merkitys tulivat kaikki osaksi oppimista – ja lopputulos oli kiinnostava, jolloin käytävällä ohi kulkevat oppilaat pysähtyivät niitä aina tutkimaan.

Pinterest voi olla erinomainen apuväline, mutta se ei voi korvata omaa pedagogista ajattelua.


Kun opetuksen lähtökohtana on opetussuunnitelma, ideat saavat aivan eri merkityksen – ja oppilaat saavat oppia juuri niitä taitoja, joita heidän kuuluukin oppia.

Minun neuvoni:

1. lue OPSin tavoitteet ja

2. suunnittele (edes osittain) kuvistunnit tavoitteiden kautta ja

3. hae Pinterestistä tai muualta somesta vain viimeinen silaus ja omia suunnitelmiasi tukeva kuvamateriaali.

Jos olet epävarma tai kaipaat uudistusta opetukseesi, niin katso esittelyvideo kurssistani ja tule mukaan Kuvista koulumateriaaleilla -verkkokurssilleni.

Siellä opit itse tekniikoita ja onnistut! Kurssin avulla opettajat ovat kertoneet saaneensa itseluottamusta kuvataiteen opettamiseen ja onnistumisen kokemuksia itselleen ja oppilailleen.

Ulla Emelia Art

Ulla Suonio

ulla@ullaemeliaart.fi

y-tunnus: 3474023-4

Kirjaudu verkkokurssille